mereka yang tegar

Thursday, February 23, 2012

Ringgit Malaysia sana sini sinun

perempuan agaknya dilahirkan sekali dengan nafsu membeli-belah. membeli dan perempuan, dua perkataan yang sangat rasi dilihat bersama. dalam entri ini, saya bukan nak mengkritik tabiat perempuan yang suka membeli termasuk membeli barangan tak ketahuan hala. sudah tentu saya tidak akan kritik, sebab dah sah-sah saya pun suka membeli.

jenis saya, saya suka tunjukkan barang yang saya beli kepada orang terdekat. bukan menunjuk 'lihatlahhh donia, aku beli barang mahai nih. meh la tengok dan sila cemburu'.. bagi saya, itu satu cara berkongsi kegembiraan.

"wei tengok tudung ni? okay tak?"

"lawa. lawa! beli kat mana?"

"kat Open KHAR"

"berapa (ringgit)?"

"dua puluh ja. ok kan tudung ni"

"iskk mahainya. buang duit ja hang beli ni weiii! ni kalau kat tempat aku kat pasar tani Selama, sepuluh ringgit pun dah boleh dapat dah"


beberapa kali juga saya berhadapan dalam situasi ini.

"kak ain makan apa tu?"

"nasi lemak. meh la makan sekali. tapi akak ajak-ajak ayam ja ni. beli satu ja"

"haha. takpa. takmau pun. beli kat mana ni?"

"kat gerai depan tu"

"berapa satu?"

"seringgit setengah"

"laa mahai gila. kat tempat saya kat Parit Buntar tuuu, lima kupang pun boleh dapat nasi lemak. lagi besaq dari yang akak makan ni"

"hang ni pun. Penang dengan Parit Buntar, jauh beza la kalau hang nak banding."

"Penang ni mahai la kak. semua benda mahai. bla bla bla blaa mahai mahai bla bla bla Parit Buntar murah murah murah bla bla bla"

"..............."

" Penang bla bla bla blaa mahai mahai bla bla bla Parit Buntar murah murah murah bla bla bla"

"burppp.. Alhamdulillah. kenyang dah"


nota tumit : entri ni tergantung sebab masa saya menaip sampai burpp tu, encik Baba terlanggar charger laptop, terus laptop terpadam sebab saya tak bubuh bateri. bila on semula laptop, saya dah hilang idea nak menulis dan membuat kesimpulan entri. ok bye.

sobs.

Monday, February 20, 2012

manusia bernama rafidah

Masuk minggu ke empat di Giatmara, saya hampir dapat menyesuaikan diri. walaupun hampir hari-hari saya kebebalan sebab jahitan yang tidak menjadi. Setiap jam juga saya menjerit geram asyik kena tetas semula jahitan yang salah. Apapun, saya menikmati kelas kemahiran ini.

Dua minggu di kelas jahitan Giatmara, saya mula mengenali karakter rakan-rakan sekelas yang lain. Macam-macam pe'el ada.

Adapun, seorang pelatih Giatmara, Rafidah namanya, sering buat saya tersenyum dalam gelak dan ketawa dalam nak nangis. untuk diri sendiri, saya percaya tuhan menjadikan Rafidah untuk menguji kesabaran orang lain dan juga membina kekuatan mental orang-orang di sekelilingnya.

Rafidah, 18 (nama sebenar) tinggal di telok bahang. kampung mukim masjid, sekampung dengan saya semasa keluarga saya menetap di telok bahang dahulu. tapi, rafidah dan keluarganya tiada dalam memori saya. Cucu Pak Samad, katanya.

Rafidah kecik molek, muka tipikal anak mami. Dia tidak sesempurna saya, kamu dan kalian. Rafidah istimewa. Istimewanya Rafidah, pastinya tidak seperti kita-kita ini.

Mudah cakap, Rafidah ini termasuk dalam kategori anak yang lembam. Dia berkeperluan khas dalam menerima pelajaran.

Saya perhatikan, Rafidah bermasalah untuk memahami dan menerima arahan. Setiap langkah dalam jahitan perlu diterangkan dan ditunjukkan dengan jelas. Jika cikgu memberi arahan kepada Rafidah yang mengandungi lebih dari satu perkara dalam satu ayat, Rafidah terus terpinga-pinga.

"Pi ambil gunting"

"Pi ambil kain"

kalau cikgu jahitan mengarahkan,

"Pi ambi gunting dan kain",

Rafidah akan berlalu pergi dari cikgu, tetapi kemudiannya terpaku di sudut bengkel dengan muka blur.

Selain arahan, Rafidah sangat bermasalah dengan matematik. seolah-olah matematik dan rafidah adalah tayar basikal dan kek lapis, yang sekali lihat, sangat tidak serasi untuk dilihat bersama.

"rafidah, dua tambah dua berapa?"

dia akan terkumat kamit mulut, mata terpejam-pejam memandang atas, kelihatannya seperti mencongak. lima minit kemudian, dia masih begitu. tak tahu apa yang dicongakkan.

seringkali saya tidak dapat menahan geram ketika membantu rafidah dalam matematiknya.

"wei hang ni rafidah... ni, ni.. (sambil memegang jari-jemari rafidah), tuhan bagi jari kat hang, selain guna untuk korek hidung, ni jari ni boleh guna untuk kira-kira jugak tau! dah, cepat kira dua tambah dua guna jari"

lima saat, rafidah mengira jarinya untuk kiraan dua tambah dua.

"kak ain, empat"

untuk membuat ukuran baju dan melukis pola, tentulah bukan dua tambah dua yang diguna, tetapi nombor yang lebih besar, dan dengan pecahan dan perpuluhan. walaubagaimanapun, rafidah tidak dapat membahagi 29 inchi dengan dua.

"dua puluh sembilan bahagi dua berapa?"

spontan. rafidah melukis 29 biji gula-gula. 10minit berlalu, dia siap lukisan 29 biji gula-gula.

"haa, cepat bahagi dua puluh sembilan dengan dua"

rafidah memegang pensel. dengan yakin, dia melukis kembali satu persatu gula-gula atas kertas yang dibahagikan kepada dua bahagian.

"satu kak ain. satu rafidah. dua kak ain. dua rafidah. tiga kak ain. tiga rafidah. empat kak ain. empat rafidah........"

dan seterusnya sehingga.....

"empat belas kak ain. empat belas rafidah"

berbaki sebiji gula-gula.

rafidah memandang saya.

saya memandang rafidah. jeda. diam. saya mengangkat-ngangkat kening, sambil menunggu rafidah untuk menyelesaikan 29 bahagi dua. dia masih terpaku sambil memandang saya.

"hah, apa nak buat dengan sebiji gula-gula ni? macam mana nak bahagi?"

rafidah diam. tersengih-sengih tanpa bersalah. tidak sabar, saya memberikan jawapan.

"hah macam ni. gula-gula yang sebiji ni, kita kerat dua. dapat seorang setengah. faham?"

rafidah menggeleng-geleng.

"takmau kongsi. kak ain takpayah la ambil. mai kat rafidah ja yang sebiji"

erkkkk!

saya pun tak pasti nak gelak ka nak nangis. wuu wuu.

dalam lembam si rafidah ini, satu perkara yang mencabar orang sekeliling adalah mulut si rafidah. mulut capoi bak kata orang penang.

"kak aisyah, tolong rafidah jahit ni sat. cikgu suruh tetas."

"sat la rafidah. bagi kak aisyah habis jahit ni dulu. sat lagi akak tolong rafidah"

"bodo la akak ni. babi"

awalnya saya tercengang bila mendengar kata-kata rafidah itu. amboi budak ni. isk. lama-lama, saya sendiri terkena.

"kak ain, macam mana nak buat ni?"

saya memerhatikan kain jahitan rafidah yang hampir lunyai disebabkan banyak kali sangat jahit dan tetas. buntu mau menolong, saya membalas,

"laa apa rafidah buat ni? pi tanya cikgu la. akak taktau nak buat macam mana dengan kain rafidah ni. banyak sangat salah"

"akak pi la bawa kain ni pi tanya cikgu sat. rafidah takmau pi jumpa cikgu"

"ewahhh. takmau. rafidah kena pi jumpa cikgu sendiri."

"huh. puki mak hang aih", selamba rafidah memaki saya sambil berlalu pergi ke meja jahitan orang lain pula.

terkadang saya dapat sabar. terkadang marah saya meletus juga. bila difikirkan, dengan anak seistimewa itu, buat apa la saya bergaduh dengan dia. bikin malu saja. haha. tapi nak sabar banyak-banyak pun, boleh meletup marah sebab tak tahan dengan caci maki si rafidah ni. bila dia tak puas hati dengan sesiapa, memang laju saja perkataan-perkataan tidak enak yang keluar daripada mulutnya.

maka saya yakinkan hati, tuhan menghantar rafidah berada berdekatan saya untuk mengajar saya lebih sabar dan kuat diri.

Thursday, February 09, 2012

photoshoot

baru sebulan, tiba-tiba dah rasa rindu kat Tanjung Malim dan UPSI.











Monday, February 06, 2012

cuba jatuh cinta

seminggu blog ain fathihah senyap. ada yang rindu kah? hehe.

alhamdulillah, saya sedang cuba menyesuaikan diri dengan persekitaran dan aktiviti yang baru.

FND11 - Fashion & Dressmaking
Tempat : Giatmara Bukit Bendera
Hari : Isnin hingga Jumaat
Masa : 8.00pagi hingga 5.15petang

isnin hari pertama, saya diperkenalkan dengan mesin jahit. itulah seumur hidup pertama kali saya berada dalam jarak kurang 50cm dengan mesin jahit.

sepanjang hari ini, saya diberi peluang dan masa untuk bermesraan dan memujuk rayu mesin jahit ini supaya serasi dengan saya.

fuhh.

berpeluh-peluh. saya rasa sangat susah mau kawal tekanan kaki dengan kelajuan mesin. ada la dua tiga kali menjerit sebab terkejut dengan deruman mesin jahit ni. bunyi dah macam motobot dah. punya lajuuu!


orang lain jahit kain, saya jahit kertas. tanpa benang pula tu. muahahaha. cikgu jahitan cuma nak biasakan saya dengan mesin pada hari pertama tu. saya tertinggal kelas selama tiga minggu sebab masuk lambat. rasa tebal muka bila orang lain asyik kalih tengok saya sebab saya menjerit-jerit bila mesin tu di luar kawalan saya. malu tau, malu!

malamnya, saya sakit badan. adoi la. saya rasa sakit dan lenguh di bahagian tangan dan kaki. penangan mesin jahit. sakit badan serupa dah pi panjat gunung pula kan. padahal mesin jahit saja pun.


Hari kedua, saya buat empat jahitan asas ni. jahit lurus, jahit zigzag, jahit petak, dan jahit lengkung. yang zigzag tu memang paling hodoh. patutnya setiap garis zigzag tu seragam saiz dan jarak. oh ya, hal ini perlu diberitahu. hari kedua, saya masuk kelas jam 11.15 pagi sebab masa bangun subuh tu, seluruh badan sakit-sakit dan saya tak mampu nak bergerak. jalan pun kengkang. cis.


hari ketiga, buat bekas pensel. bangga. hahaha saya bangga. masa tu rasa nak melompat-lompat bila jadi rupa bekas pensel, bukan rupa kain perca. usah terpedaya dengan rupa. inipun jenuh tetas dan jahit semula sebab salah jahit dan senget-benget.


"okay, nurul ain ambil kain ni.. saya dah ajar guna mesin sulam. kamu sulam nama kamu kat kain untuk buat bekas pensel ni. lepas dah siap jumpa saya balik"
.

dasar ketegaq (degil), cikgu suruh sulam nama sendiri, saya sulam siput babi. lepas tu, boleh pula saya tersengih-sengih keseronokan sebab saya rasa siput babi saya comel. haha.


hari ketiga dan keempat, saya dah mula menjahit sampel pakaian. enam jenis poket.

ini pun, usah terpedaya dengan hasil akhir. jenuh tetas dan jahit semula, tetas lagi dan jahit semula lagi. risau pula, nanti habis tempoh enam bulan kursus, saya tak jadi jurujahit, tapi pakar penetas jahit. hihi.

dua poket ini adalah poket kegemaran saya.
ini poket paling kejam sebab paling susah nak buat dan paling banyak salah dan perlu ditetas banyak kali.

jumaat, selepas saya dah siapkan sampel enam jenis poket, saya mula membuat sampel kolar baju. tiga jenis kolar. dalam gambar, kolar mandarin.. ala kolar pada cheongsam tu. dua lagi adalah kolar hawaii dan kolar kotinental (kolar pada kemeja biasa). siap dua. kolar kotinental masih dalam proses.

sesungguhnya menjahit adalah satu kerja yang maha susah untuk orang seperti saya. wuu wuu. walaupun tiada siapa yang paksa saya ambil kelas menjahit, malah ini adalah pilihan atas kemahuan sendiri. tiap-tiap hari dalam kelas, saya tetap ada rasa nak menangis. tertekan. tekanan yang menggembirakan sebab bila dah siap satu-satu tugasan, saya bangga. haha.

semua kerja-kerja di atas saya buat seorang diri dengan bantuan cikgu jahitan sebab kawan-kawan lain dah ke depan dah. apapun, semua banyak membantu. terima kasih.

saya bukan seorang yang minat menjahit. minat langsung tiada. cuma belajar menjahit ini adalah keinginan sejak sekolah menengah. cuma bila dah habis ijazah pertama ni, baru saya dapat peluang dan kesempatan nak belajar. alhamdulillah.

nak bertahan selama mana tu, wallahua'lam. moga saya dapat selesaikan kursus enam bulan ni.

nota tumit : baru belajar sikit-sikit, dah lebih daripada tujuh tempahan buat baju yang saya terima. haha. jangan la weiii. jadi kain perca la nanti kain hangpa bagi.



Wednesday, February 01, 2012

moga akan jadi obsesi

Giatmara Bukit Bendera

FND11 Fashion and Dressmaking
kelas isnin-jumaat, 8pagi-5petang