Monday, September 17, 2012

baju tukang kapit

kata Kak Uda, "Tata, nanti Ira kawen kak uda jadi pengapit. Tata jahitkan baju kak uda eh? kak uda nak macam ni macam tu macam ni macam tu bla3..."

"boleh. tak pernah jahit lagi macam tu. nanti tata cuba. rosak kain kamu, padan muka! haha"

1. ini kain net untuk pengantin. semeter hampir rm30. beli di Nagoya. cabaran masa nak menanda, guna kapur tak lekat. terpaksa cilok pen cikgu maiza untuk lukis pola atas kain net ni. guna pen (larut air) pun, samar-samar saja. serupa macam tak tanda pun. cabaran masa nak jahit? saya tak pernah jahit kebaya kelepet (dalam buku namanya kebaya kota bharu) begini. mujur kak Leha banyak bagi tunjuk ajar. saya buat sampel dahulu untuk praktis jahit bahagian bahu dan leher. kata kak Leha, "kain macam ni tak boleh jahit salah. kena jahit sekali saja terus jadi. kalau tak, rosak. takleh tetas dah". gulp!


2. banyak kali saya acukan kebaya ni pada patung. jahit satu bahagian, pi letak kat patung. puas hati baru pi sambung jahit kemudian pi letak kat patung lagi. mungkin saya orang paling jakun patung yang pernah ada di giatmara tu. hehe. paling seronok masa saya tinggal nak kemaskan bahagian kelepet pada leher dan dada. makcik nori suruh saya gunakan jahitan tangan sikit untuk pastikan lipatan kelepet depan pada kebaya tu tak lari dan tak berubah bentuknya.

masa duk kemaskan kebaya ni, saya feeling-feeling macam hatta dolmat sebab duk menjahit sambil kebaya ni masih berada di patung, dan saya duduk menghadap patung. haha. gembira tak terkata.

3. untuk inner, mira minta buatkan jubah ala-ala dress atau dress ala-ala jubah. sengaja saya buat bukaan leher bentuk kubah masjid (terbalik). konon mau seksi tapi bila dah pakai, ala biasa ja. tak seksi langsung. gambar ni bawah ni, saya belum cantumkan bahagian tangan.

4.  bergabung! masa ni rasa macam panggil tv3 suruh umumkan kejayaan terhebat ku ini. keh keh keh!

5. tukang kapit di hari kejadian.


nota tumit : kagum tak? kagum tak? haha. cepat la puji. muahahaha.

2 komen tak puas hati:

Light of Heedful said...

baju yang tukang dikapitnya mana? hehe.. mabruk ain.. nnt knduri jgn lupa jemput ye ^_^

Unknown said...

wah~ kak ain boleh jd tailor terbaik la mcm ni~