mereka yang tegar

Tuesday, November 30, 2010

Ba Alif Ba Alif

salam'alaik. Lama rasanya saya tak menulis pasal Baba kesayangan ni. Hehe. Tiba-tiba rindu! rindu sangat kat Baba.
Baba saya hensem! haha.

Baru-baru ini, setelah selesai tiga kertas peperiksaan yang sangat meresahkan hati, macam biasa saya adukan pada Baba,

"Baba, tiga paper exam yang dah lepas ni, tata langsung tak boleh buat. sedihnya"

"Laa awat tak boleh buat? Pakcik tak telefon ka?"

"isk Baba ni. mana ada. tata duk pikiaq pasal kita la"

ceh. saya hampir hilang fokus pada peperiksaan dek memikirkan keadaan famili, Baba boleh sakat saya macam tu pulak.


Masa zaman sekolah dulu, bila kadang-kadang saya sakit kepala, saya akan buat-buat melentokkan kepada di paha Baba, sambil merungut,

" Tata sakit kepala ni "

dan Baba akan picitkan sikit dahi dan belakang leher saya. Cuma sekejab. Tapi menyegarkan dan menenangkan. hehe sayang Baba! Baba memang rajin tolong picit kepala saya. Sejak saya kecil rasanya.

Pernah sekali, ketika saya masih belajar di matrikulasi, saya yang sedang pening kepala dan separa demam terbaring di ruang tamu..depan TV. Sambil memicit-micit dahi sendiri, saya sedang berSMS dengan Pakcik Fadzil. kononnya mengadulah kan....

mungkin Baba perasan saya tidak pergi merengek pada dia seperti kebiasaan saya, Baba memerli saya,

"hah, dulu sakit sikit, demam sikit, cari Baba. La ni dah ada pakwe, sikit-sikit abang, abang."

hoho, sentap weh.

sampai sekarang saya tak lupa dialog tu. Tapi mungkin Baba tak pernah ingat pun. hihi.
Baba sayang,
moga Baba sihat selalu. Makan banyak-banyak sikit bagi berisi balik. Sejak ada diabetis melitus ni, makin kurus kering dah Baba ni. Bontot pun takda. keh3.


p/s : Baba, tata takda duit dah ni. err.... haha. dush dush!

(ini bukan entri membodek nak minta duit belanja okay!)

Saturday, November 27, 2010

resepi kejayaan

semua orang mahukan kejayaan. antara kekayaan kejayaan tipikal untuk pelajar seperti saya, adalah berjaya dalam peperiksaan.

Matlamat = Pencapaian akademik yang bagus.
Cara mencapai matlamat = macam-macam. terpulang pada individu.

Jika matlamat dan cara boleh dipecahkan kepada peratus,

matlamat = 1%
dan
cara = 99%

Lihat. Ada banyak cara dan jalan untuk mencapai satu matlamat yang sama, bukan?

Ini mungkin salah satu daripadanya.

Biasanya, bila saya kerap mengadu kepayahan belajar dan menghadapi peperiksaan, Baba akan tanya,

"nak petua tak?"

walaupun saya dah tahu petua lazim yang akan diberikan Baba, masih juga saya bertanya

"nak nak! apa dia?"

"Rebus buku, dan minum airnya. Selawat tujuh kali"

heh.

ramai orang nak berjaya. matlamat kejayaan setiap orang juga tak sama.

ada yang mau berjaya beli rumah. berjaya berkahwin. berjaya punya sumber kewangan yang kukuh dan stabil. berjaya menjawat jawatan suri rumah mithali. berjaya jadi menantu kesayangan. berjaya pegang jawatan tinggi. berjaya punya ringgit malaysia dua juta dalam akaun bank peribadi. dan berjaya serba-serbi.

apapun, bagi saya, tingkat paling atas matlamat kejayaan adalah,
hieraki keperluan Maslow

berjaya bahagia dan mencapai ketenangan hati.

Saturday, November 20, 2010

adik

12.20 pm

Baba : Tata, mana adik-adik? senyap ja. pi tengok sat depa main kat mana.


Tata : Baba, tengok depa ni, main kat bawah. turun tak bagitau!

Baba : Pi panggil adik-adik naik.


12.40 pm

Kakak : Cepat-cepat, Tata! tiup buih lagi banyak-banyak. Kakak n Adik Nin nak tangkap.


Tata : Dah banyak dah Tata tiup ni, hangpa dua asyik pecahkan ja. Haha.


anak-anak bertuah...si tukang panggil pun melekat main mainan budak-budak jugak. heh.

Sunday, November 14, 2010

apa yang kamu beli secara atas talian?

Sekarang zaman semua hal nak mudah. Nak cepat. Dan nak senang. Trend semasa, beli barang-barang secara online. Pilih, bayar dan tunggu barang pos sampai. Setakat ni, ada juga la beberapa barang yang saya pesan secara online. Antaranya,

Baju (dress). Saya beli 4-5 helai sekaligus, dari blog DressKami. Masa saya beli dress secara online dari Cik Siti Saleha ni, blog dress beliau baru saja dilancarkan. Saya pelanggan pertama. Hehe. Dapat la free gift yang comel.
Baju tidur pun saya pernah beli secara online. Comel. Dan murah. hehe. Tak ingat dah beli dari blog mana.

Shawl. Saya baru berjinak-jinak belajar pakai shawl pada semester lepas. Semester ini baru kerap pakai shawl ke kelas. Saya suka! sebab bila pakai shawl, tak payah seterika. Haha.

Pakai shawl melekap muka begini, bajet Yuna saja. hehe
Shawl hitam putih ni, shawl pertama saya. Beli online dari senior ex-UPSI.
Ops, ni bukan barang yang dibeli online. Tapi saya minta tolong pakcik bf belikan, sebab saya tak dapat cari refil dry liquid ni di tanjung malim. Kemudian minta dia poskan.
Saya juga pernah beli keychain, inner tudung, dan beberapa lagi barangan lain secara online.

Barang terakhir yang saya pesan secara online adalah ini ;
Barang dari Batu Pahat, Johor. Pengirimnya bungkus dengan berlapis-lapis kertas surat khabar. Punyalah susah nak buka. Dek nafsu yang menggebu-gebu, saya buka lapisan pembalut dengan cara agak ganas juga. Koyak cepat-cepat.

Bila dah nampak 'barangnya' dalam bekas, fuh. Bekasnya pula diselotep penuh. Keliling. Pusing tang tu, pusing tang ni...
Tadaa! Ikan pekasam online saya dah sampai! hehe. Bila dah buka tupperware tu, fuh. Baunya menyengat. Patutlah pengirimnya bungkus kemas-kemas sampai berlapis-lapis.

Ikan pekasan goreng garing-garing, ditabur dengan bawang merah, bawang putih dan lada kering yang dihiris halus, goreng garing-garing juga..sedap makan dengan nasi putih panas-panas.

Terangkaattt!
yum-yum!

Friday, November 12, 2010

momen UPSR - Amirah Fatin

Tahniah pada adik-adik sekolah rendah yang dah dapat keputusan UPSR. sempat juga saya menjengah ke blogger Ibu-ibu yang punya anak yang mengambil UPSR. Macam-macam kisah ada. Tahun ni takda adik saya yang ambil UPSR. cuma Kak Uda yang akan mengambil SPM dalam masa terdekat ni. Selamat Maju Jaya, Adikku.

Dalam adik-beradik saya, setakat 5 orang daripada 7 yang dah ambil UPSR ni, tak pernah lagi ada yang dapat 5A. haha. Boleh kata, kami semuanya sederhana saja dalam akademik. Tapi selalu juga terbeban dengan,

"laa awat tak dapat 5A? anak cikgu mesti pandai"

Baca. Anak cikgu mesti pandai. isk isk isk. sabar ja la.


Kak Uda dan UPSR.

Dalam ramai-ramai adik saya yang ada, saya paling tak boleh lupa semasa Kak Uda akan mengambil UPSR. dengan pencapaian akademik semasa yang agak lemah, memang Baba dan Mama sangat risaukan dia.

Kak Uda pula, semasa masih di sekolah rendah, agak buas juga. Nakalnya tak padan dengan nakal kanak-kanak perempuan. Ada saja yang di-projek-kan dengan dua adik di bawahnya, Kak Teh dan Kak Chik. Mandi bertiga, berjam-jam sampaikan pernah satu hari, mereka pecahkan sinki di bilik air. Tak tahu la bergalak apa tiga orang tu sampai sinki pun boleh pecah.

Berbalik pada kisah UPSR, menjelang empat atau lima bulan menghampiri UPSR, Baba arahkan Kak Uda berpindah bilik. Daripada duduk sebilik dengan Kak Teh dan Kak Chik, Baba suruh Kak Uda pindah bilik saya.

huh? awalnya saya membantah. Siap merengek-rengek lagi kat Baba, sebab tak mahu sebilik dengan Kak Uda. Sebabnya, err..ada macam-macam sebab la. Haha, masa tu, saya dah tingkatan empat. Umur dah 15tahun pun masih tak matang lagi. Asyik bergaduh dengan adik-adik.

Selain Kak Uda dipindahkan bilik untuk mengawal kenakalannya, Baba amanahkan saya untuk membantu Kak Uda menghadapi UPSR. kena jadi cikgu pada Kak Uda.

Lagi saya merungut,

"huh, tata dulu nak UPSR takyah susahkan kakak Tata pun! ni paseipa plak nak kena jadi cikgu dia. Cikgu kat sekolah kan ada"

balas Baba mudah,

"awat? kamu tu ada Kakak ka? kalau adik tak menyusahkan kakak dia, sapa lagi? Kamu takdak kakak, nasib la"

Jawapan yang membina kesabaran sekaligus buat ketidakpuasan hati saya hilang begitu saja. Begitu juga bila saya mengadu barang-barang saya diselongkar dan diusik oleh adik-adik, Baba akan cakap,

"Kalau adik tak kacau barang kakak, sapa lagi?"

grr..

Setiap malam, disamping menyiapkan kerja sekolah saya, saya akan mengajar Kak Uda. Yang paling kerap, Matematik. Baba suruh tekankan Matematik sebab Kak Uda sangat lemah dalam subjek ni.


Malam Pertama.

23+44 = ?

maka saya ajar Kak Uda satu persatu cara nak buat penyelesaian matematik dalam bentuk lazim tu. Siap satu soalan. Sempat juga membebel, "dah darjah 6 pun tak reti buat math bentuk lazim ka?"

Untuk menguji kefahamannya, maka saya ambil kertas lain, dah suruh dia ulang soalan yang sama. Kertas yang dah conteng tadi tu, saya simpan.

"nah, buat ni. 23 + 44 sama dengan berapa? kira dulu."

Lama dia diam. Merenung kertas tu. Diam lagi. Pensil di tangan tidak bergerak pun.

"weh, buat la. tadi kan dah ajaq. termenung apa? cepat!" saya mula meninggi suara.

Diam lagi. Tidak menguit. Tak bergerak. Lama.

"Mira, kamu reti ke tak buat soalan ni?"

Saya rasa nak menangis bila Kak Uda menggeleng kepala, tanda tidak tahu. Dah la dia buat muka takda perasaan. Aduh. Bukan rasa nak menangis. Memang dah menangis dah pun. Dah la baru saja buat soalan yang sama, tak sampai 5 minit. Dia boleh cakap tak tahu buat. Grrr!

Geram. Saya rasa nak menangis mungkin sebab geram yang amat-amat, ditambah kena buat benda yang saya tak suka (ajar adik).

Geram, nak marah. Tambah lagi rasa nak cubit-cubit saja budak ni, tapi Baba dan Mama ada berhampiran, jadi tak boleh nak lepaskan geram. hak hak!

dah malam-malam seterusnya, saya memperuntukkan masa untuk mengajar Kak Uda dalam Matematik dan subjek-subjek lain. Alhamdulillah, daripada Matematiknya memanjang E dalam ujian-ujian sekolah, dia dapat B untuk UPSR. Subjek lain saya tak ingat.

Lega. Memang masa dia nak pergi ambil keputusan UPSR, saya sangat-sangat berharap, jangan la ada subjek yang gagal. bikin malu cikgu kecik!

pada saya, arahan Baba itu secara tak langsung buat saya lebih bersabar dan rapat dengan adik-adik, dan juga menimbulkan rasa sayang saya pada mereka. Kekerapan saya bergaduh dengan adik-adik juga makin berkurang. Kurang saja, bukan tiada langsung. hehe.

Thursday, November 11, 2010

Baba

Semasa saya di sekolah rendah dulu, saya bersekolah di sekolah yang sama dengan sekolah tempat Baba bertugas. Dari darjah satu, hingga darjah 3 rasanya.

Perasaan jadi anak cikgu?

Jujur, tak la best sangat. Sebab saya akan jadi perhatian. Nama sendiri juga seakan tidak wujud, malah dipanggil 'anak Ustaz Roshidan' saja.

Berita mengenai saya, pasti cepat sampai ke telinga Baba. Bila dapat markah ujian atau peperiksaan pun, saya dengan hati teruja mau beritahu tapi,

"Baba, Tata dapat markah Matematik dah"

"oh, dah dua hari Baba tau dah markah Tata"

erk? terus keterujaan hilang.

Ada satu perkara yang saya masih tak boleh lupa sampai sekarang. Perasaan bila Baba berucap di perhimpunan sekolah. Bangga woh! Rasa macam saya ja yang ada atas pentas perhimpunan tu.

Selalunya bila Baba berucap, saya akan berdebar-debar. Seronok tengok Baba dari tempat murid-murid beratur.
Sekarang, rasanya dah banyak tahun saya tak tengok Baba di hadapan, berucap. Rindu rasanya!

Wednesday, November 10, 2010

emel cinta untuk saya

Kalau ada kalian yang perasan, dua tiga entri saya sebelum ini, lain sikit dari kebiasaan. Ya, sebelum saya alergik jarang menulis tentang cinta. Sejak-sejak saya rajin menulis entri berkisah cinta-kawen ni, secara tiba-tiba dapat emel bertanyakan soal cinta pada saya. huk alohh~~ tak pasal-pasal dah jadi Dokter Chenta Cik Cinta. bukan Chinta Chandurri ya!

Ehem-ehem. Jom! Mari bersama Cik CintAin Fathihah.

emel daripada ciktaktahunama@yieha.com.. (copy-paste saja, kurang rajin nak edit ejaan carca marba sangat ni)

'A'kum. aQ jumpe blog ko kt fb. ade jge bca ckit2 tlsn ko yg lama2. dr tlsn ko, aQ tetibe sdr byk pkara. tme ksh. erm, cmna ko blh tls dgn idea matang ek? ko mude dr aQ. tp aQ rsa cara kite bfkir sgt jauh beza.

ni aQ ada 1mslh nk tnya pndpt ko. ni mslh antara hdup + mati. aQ dh lma kapel dgn sorg laki ni. syg die sgt2. 2thn aku bhgia dgn die. mcm kapel2 lain gak, kmi dh biase ringan2, tp aku msih dara. itu aQ nk smpan mlm 1 kmi nti.

mslhnya sjk 2bln ni tbe2 die bt perangai, curang dgn aQ. die ada affair dgn adk agkat die. aQ dh minta dia plih antra aQ atau pmpn miang tu, tp x sgka2 dia plih pmpn tu. skrg hbgn kmi dh ptus. 3mggu aQ rse mcm myt hdup. asek ngs je. aQ nk mnum rcun. jntn tu mg xgne!'

erk. sebelum saya dapat faham apa yang mau disampaikan gadis ni, saya kena ulang-ulang baca dek ejaan yang susah difahami. Saya memang bermasalah sikit nak faham tulisan orang muda sebegini.

Wahai Cik Gadis TaktahuNama...

bila saja saya baca kenyataannya pasal nak minum racun tu, terus saja hati saya terdetik, minumlah, ada ku kisah? orang yang betul-betul nak bunuh diri takkan cakap pada orang yang dia nak bunuh diri. Senyum sinis saja depan laptop seorang diri.

Weh! Sapa la yang permainkan saya dengan hantar emel macam ni nih? Macam kelakar ja emel ni. Cepat! Sapa buat, baik mengaku.

haha. kalau begini caranya, memanglah saya tak layak jadi tempat rujukan untuk sesiapa yang ada masalah cinta. pertama, saya merasakan masalah-masalah sebegini remeh untuk diambil berat. bukan masalah antara hidup dan mati pun. ini namanya masalah yang dicari.

kedua, saya antara generasi baru yang sudah tak mengagumi kisah-kisah keagungan cinta generasi terdahulu.

Ya, apa relevannya Laila dan Majnu yang mati berpegangan tangan di padang pasir demi membuktikan kekuatan cinta? Umum tahu, Majnu si miskin mencintai Laila anak gadis orang kaya. Andai betul cinta, kenapa Majnu sanggup merosakkan diri merindui dan menangisi Laila yang terpisah darinya? Apa salahnya Majnu si miskin berusaha mempertingkatkan dirinya ke tahap yang lebih baik, supaya diterima oleh bapa Laila sebagai menantu?

dan ini juga bukan lagi zaman Juliet yang sanggup mati minum racun kerana menyangka Romeonya telah mati dibunuh.

Cinta itu, bila ianya dah tak lagi membahagiakan malah membeban jiwa, tinggalkanlah. Gadis, dengan usia yang ada ni, lebih baik diguna untuk mencipta kecemerlangan diri.

nota tumit ; ini bukan entri untuk menjawab emel ya.

Monday, November 08, 2010

teruja pada congkak merak

salam'alaik. Lama rasanya saya tak buat entri bergambar. Alhamdulillah, hari ini ada cerita berserta gambar yang saya mahu kongsikan. Mod keterujaan adalah tahap tinggi bila berjumpa sesuatu yang menarik perhatian saya hari ini.

Hari ini, kampus cuti. Cuti khas dua minggu selepas study week, dan sebelum peperiksaan bermula. Tapi saya dan Amirah yang gagah dan gigih ini, tetap berdiam di Tanjung Malim, azam awalnya adalah untuk mengulangkaji pelajaran secara tekun untuk menghadapi peperiksaan.

Dek semangat yang berkobar-kobar ni, kami gagahkan juga diri ke kampus. Untuk berjumpa ibu guru, pensyarah Kimia Organik, Dr.Saripah. Setelah berjumpa dengan Dr.Saripah, langkah kaki diteruskan ke Pusat Kesihatan UPSI. Sihat tubuh badan, sihat mental. nak pergi klinik sebab tumpang guna penimbang berat di klinik tu saja. Study week, agenda adalah makan-study-makan balik-tidur-makan lagi-study-sambil makan.

Lihat? betapa banyaknya agenda makan, sampaikan cik Amirah bising, "wei, duk bagi aku makan banyak-banyak sangat nih! nanti naik **** kilo macam sem lepas!"

Dalam perjalanan ke Klinik, melalui library UPSI, mata tiba-tiba terpaku pada arca-arca menarik hasil projek pelajar-pelajar Seni UPSI.

Jujur, saya kagum dengan hasil kerja budak-budak seni ni. Bukan mudah nak tampal jubin-jubin ni sampai jadi bentuk dan corak menarik sebegini. Sebelum ni dah ada arca yang berwarna-warni, tapi bentuknya tak menarik perhatian saya untuk mendekati. Ada bentuk kon, bulat, silinder dan macam-macam lagi bentuk yang ditampal dengan jubin-jubin kecil berwarna menarik.

Tapi siang tadi, sekilas pandang, saya ternampak merak besar yang seakan memanggil saya mendekatinya.

"weh bentuk merak! comei!"

"Ain, ni congkak besaq la. jom main."

"jom!"
Bukan setakat arca seni yang buat kepala saya pening nak faham nilai estetikanya, malah ada fungsi pula. Sementelah lama saya tak main congkak. Maka kami lepak 10minit di tepi jalan tu untuk lawan main congkak.
Bertambah teruja sebab congkak ni agak besar berbanding biasa. dengan guli yang besar juga. Rasanya kali terakhir saya main congkak, semasa di sekolah menengah.
Tekun saya mengatur guli-guli besar dalam lubang-lubang congkak. Memang kena guna dua tangan untuk pegang guli-guli tu. Tiga biji guli pun dah penuh satu tangan. Guli besar, nak main tipu pun tak boleh! hehe

Orang yang lalu-lalang, senyum sinis tertoleh-toleh melihat kami bermain tanpa menghiraukan rasa malu atau segan. Ala, bukannya kami buat tarian tiang pun di tepi jalan kan? Main congkak saja, ayu lagi sopan.
Rasa nak bawa balik bola besar ni. Buat hiasan di laman rumah. Cuba angkat! erghh, berat!
Ini lagi best. Itik! Quel quek! Bunyi gadis berbaju merah menguek. Yela kan, kalau betul-betul arca itik ni menguek, lintang pukang saya lari. Berdesupppp!
Ar! rasa macam nak bawa balik rumah arca itik ni. saya suka! comel. iya, comel. yang tudung hitam baju hijau tu, comel. hehe.

Ngee! riang ria sungguh masa membelek-belek arca yang ada di situ. Tak tahu apa yang diriakan sangat. Alhamdulillah. Kurang sikit tekanan nak exam. eh, tertekan ke? Baca buku pun tak sangat.

Sunday, November 07, 2010

tragedi cinta generasi saya

Belek-belek akhbar, kerapkali juga saya menggetap bibir sendiri. Gerun. Terasa sebu perut bila membaca ramainya anak-anak gadis seperti saya dan adik-adik perempuan saya yang lari dari rumah. Seterusnya berita gadis-gadis bawah umur yang lari dari rumah, diperkosa teman lelaki. Huhu.

Berani ya? Mau beli seluar dalam dan tuala wanita pun masih tadah tangan minta duit pada ibu bapa, sudah berani mau lari dari rumah. Entah apa yang difikirkan mereka ini.

Juga sesak nafas saya membaca berita gadis pintar 15 tahun yang berkeras dan sanggup menentang keluarga kerana mahu mengahwini teman lelakinya, seorang pembantu restoran 19tahun. Aduh. Sungguh, kalau saya menjadi ibu bapanya, masakan saya mahu melepaskan anak gadis yang akan mengambil PMR, dengan lelaki yang belum tentu masa depannya.

Orang Dulu Kawen Muda Juga, Tiada Masalah Pun?

Apabila Ketua Menteri Melaka, Dato' Ali Rustam menyatakan kehairannya dalam Milenia Muslim November 2010 (Artikel Antara Kahwin Muda dan Buang Bayi, Cara Melaka Tangani Isu Ini)

"Saya sendiri tak faham mengapa umur antara 16 hingga 18 tahun dikatakan tidak bersedia menguruskan rumah tangga dan bakal meningkatkan perceraian dari perkahwinan awal usia. Bila kahwin lewat menjadi masalah dan sekarang kahwin awal pun jadi satu masalah juga. Dahulu nenek dan ibu kita pun berkahwin dalam usia seawal 12 tahun. Tiada pun bercerai-berai"

Adoi la.. anak perempuan dulu-dulu, tidak pun dihantar bersekolah dek keutamaan lebih pada anak lelaki. Anak perempuan dulu-dulu ditanamkan fahaman tempat perempuan di ceruk dapur. Umur 9-10 tahun sudah cekap (bukan sekadar tahu ya) menjaga adik, memasak, mengemas rumah dan tahu segala macam keperluan menjadi suri.

Gadis sekarang? Seusia saya (termasuk saya mungkin) sudah masuk 20tahun dan lebih pun, masih tidur mengelek anak patung. Patung beruang la, patung arnab la, bantal bintang kiut miut masih dibuat teman tidur. Matangkah?

(tapi ada juga rakan saya yang nakal membidas, gadis sekarang walaupun sudah di Universiti masih tidur dengan anak patung sebab dihalang tidur berteman lelaki bergelar suami. ahaks! nak setuju boleh tak?)

Gadis sekeliling saya, ada yang sudah 22 tahun masih mengadu mau balik rumah pada ayah, bila bergaduh dengan kawan sekursus. Matangkah?

Ada juga yang masih dalam dilema masalah kanak-kanak sekolah rendah iaitu, 'kau kawan aku jadi kau tak boleh kawan dia'

Adoi, macam mana mau kahwin kalau masih begini?

Kalaupun ada yang telah mencapai kematangan sepatutnya, berjumpa si dia yang berkenan di hati, dan demi mengelakkan perkara lebih buruk berlaku, lalu golongan ini memberanikan diri menyatakan mahu berkahwin muda pada ibu bapa, ramai yang dihalang.

Ya, situasi sekarang menghalang. Anak-anak muda yang bergelojak jiwanya mau hidup berteman terperangkap dalam sejenis sifir. Sifirnya mudah, 'belajar, kerja kemudian baru boleh kahwin'

"Jangan nak kawen sekarang! Habiskan belajar dahulu", ujar bapa.

"Hang dah gatai nak menikah dah noo. Kerja baru sebulan. Kerja la setahun dulu bagi mak puaih makan duit hang", bicara emak.

Haha, macam-macam. Tragedikah?

Saturday, November 06, 2010

betapa perlunya Cik Kakak menjadi contoh yang baik kepada Cik Adik

Tak berapa lama dulu, semasa dia di tingkatan empat, adik saya nombor dua mengadu,

"huhu, teruk la Add Math Kak Uda. masa ujian hari tu, dapat 8% ja"

terus saja saya menjawab,

"hah, bagus la tu. Tata dulu penah dapat 4% saja. Add Math memang susah kot. Takpa nanti usaha lagi"

"oh yaka? hehe kiranya Kak Uda lagi terer dari kamu la kan"

"ceh, perasan. ya la tu"

kemudian....

"Mama, mama tau tak. Add Math Kak Uda dapat markah 8% ja. Tapi kan, Tata dulu lagi teruk, dia penah dapat 4% ja. Kiranya Kak Uda lagi okay la kan, Mama? hehe"

erk??

Sejak kecil, secara tidak sedar dan tanpa dipaksa-paksa, saya selalu merasakan adanya bebanan pada diri saya, untuk menjadi yang terbaik. Beban mental. Entah bagaimana doktrin anak sulung perlu menjadi yang terbaik ini tertanam di minda saya.

Ya, terbaik di mata adik-adik. Moganya. Baba Mama selalu pesan, saya perlu jadi contoh pada adik-adik. Orang itu pesan, orang ini pesan. Dan sejak kecil, memang pun saya sentiasa cuba memastikan saya menjadi contoh yang baik, dan seboleh mungkin contoh terbaik.

Kadang-kadang risau juga bila terasa adik-adik dibanding-bandingkan dengan saya. Saya sedar, kemampuan setiap orang itu tak sama. Saya lebih tang sini, adik-adik pula lebih tang situ.

Selalu berharap, moga adik-adik saya berjaya dalam hidup, dunia dan akhirat..

Friday, November 05, 2010

bertelefon. ada berani?

akhir-akhir ini, kerap juga saya bertelefon dengan pakcik bf. mengadu itu ini. ahh, selama ni memang saya gelarkan dia Peti Aduan. ya, peti aduan peribadi. saya ja guna. err, setakat yang saya tahu la, saya seorang saja. hukhuk.

"ain lapaq la tengah-tengah malam ni. jom keluar makan roti canai jom"

"heh, merapu. macam la ain tu boleh keluar malam. kalau boleh pun, cara cakap tu macam tanjung malim - kulim ni dekat"

"hehe. jauh eh. hehehe"

biasa juga saya mengadu..

"assignment banyak yang tak buat lagi ni. huhu. payahnya laptop takda"

"sabar la dulu. nak buat macam mana dah laptop rosak. lain kali jaga laptop elok-elok tau!"

juga,

"ain mengantuk la..tapi kena study. dah la tak faham menda. macam mana ni? nanti kalau pointer exam jatuh, habis la ain"

"ala ain tu. tiap-tiap sem merungut macam ni. nanti dekan juga. jangan risau la. abang tau ain boleh. pi la baca buku"

perbualan biasa antara. kerap juga saya menelefon semata-mata mau menceritakan perkara menarik yang berlaku seharian (jika ada). juga bertanya khabar.

biasa juga berlaku, semasa berbual di telefon, ada rasa hangat yang menjalar di muka. terutamanya bila saya disindir oleh pakcik bf begini,

"waa, banyak assignment nak kena buat. ain tak larat la nak ngadap semua ni. jom kita kawen! haha"

"ni, makcik kechik! dengaq ni. masak pun tak reti duk merengek nak kawen plak! pi belajaq masak dulu"

"ar, tengok. abang kutuk ain. huhu. sampai hati. tau la ain tak reti masak. nanti belajaq la. jangan la kutuk"

"laa, betui apa. hehe"

ya, semua yang indah-indah. yang tak indah pun jadi indah. siapa dapat nafikan betapa mabuknya orang bercinta? tapi mujur pula saya tak pernah berdrama begini,

L : Lihat sayang, bulan jadi saksi cinta kita.
P : Iya, bulan yang bersinar terang akan selalu jadi saksi cinta kita.
Bulan : Oit oit! apa ni? aku tak campur ar!

tapi rupanya ada yang lebih menggembirakan hati. walaupun setiap kali mahu menelefon wanita ini, hati berdegup kencang. dup dap dup dap! dah pernah telefon beberapa kali pun, masih berdebar juga.

Gadis : Assalamualaikum. Makcik apa kabaq?
Makcik : Wslm. Haa, sihat alhamdulillah. Pakcik pun sihat. Ain ada kat mana ni? macam mana belajaq okay ka? bla bla bla....

Lima minit yang mendebarkan, juga membuat muka terasa lebih hangat dari biasa. juga sengih memanjang seharian. apa orang kata tu, kalau nak mengorat anak, kena la mengorat emaknya juga kan. hehe.

Bila mengenangkan saya yang sungguh tak cekap di dapur ni, seriau juga rasanya. Dah la Mama kerap mengingatkan, 'Tata, belajaq la masak. Nanti dah kawen, kena marah dengan mak mertua baru tau'

err, kawen? haha. takpa. lambat lagi. masih sempat bertaubat belajar masak.

Wednesday, November 03, 2010

kenapa cinta terasa indah?

Remaja seusia saya (pastinya masih pucuk), rata-rata pernah merasakan indahnya bila jatuh cinta. Jatuh bukan sebarang jatuh, jatuh bersambut. Sambut juga bukan sebarang sambut, tapi sambut yang mesra.

Bagi yang meminati sesiapa dari jauh, juga merasakan indahnya. Aduh, kalau dah suka, tak dapat tengok orangnya, dapat tengok bumbung rumah pun jadi. Tak dapat jumpa orangnya, hari-hari baca blog tuan punya badan pun, getar di hati dah tak keruan.

Ditambah dengan situasi zaman sekarang yang tidak mengehadkan percampuran antara lelaki dan perempuan, proses berkenalan lebih mudah berlaku. Kalaupun dikawal rapi oleh ibu dan ayah di rumah, ahh apa susah. Internet ada. Dunia di hujung jari. Facebook ada. YM ada. Friendster ada. Banyak laman sosial yang ada.

Ramai juga yang jatuh cinta melalui internet. Perkenalan jarak jauh awalnya. Cinta dalam jarak awalnya. Ah, konon. Lama-kelamaan, yang jauh makin dekat, yang dekat makin rapat.

Bagi yang bercouple dengan rakan sekampus, mahupun rakan sefakulti dan rakan sekelas, jarak bukan masalah. Pagi petang siang malam berkepit. Bila masing-masing balik ke bilik sendiri pun, disambung pula dengan perbualan telefon.
Bergayut pula ada stail. Kebanyakan remaja seperti saya, bila berbual dengan buah hati di telefon, suara dimanjakan, perlahan dengarnya. Tambah dramatik, badan dan kepala diselubung selimut. Ataupun muka ditekup bantal tatkala berbual. Kiranya kawan sebelah katil pun tak dapat dengar apa yang dibualkan pasangan masyuk cinta.

Apapun caranya, semua detik-detik bercinta, terasa indah. Wah, dunia aku yang punya. Si dia lah sebaik-baik manusia yang pernah aku jumpa. Dalam keadaan belum halal, bangga pula berkata, 'si dia lah jawapan kepada doaku selama ini'. Semua yang baik-baik belaka. Tiada yang buruk pada si jantung hati.

Kenapa ya, cinta terasa indah? Dopamine, oxytoxin dan vasopressin dan bahan-bahan kimia cinta aktif dirembes dalam badan.

Bila rindu pada yang jauh, terasa hawa dingin yang menjalar dari leher ke pusat, dan ke seluruh badan.. ahh, rindu. Senyum seorang diri sambil peluk bantal erat-erat.

Saya selalu ingatkan diri, cinta saya dan remaja lain (kalau layak dikatakan cinta) sebelum adanya ijab dan qabul ini, terasa indah memanjang ada sebabnya.

Ya, cinta ini terasa indah kerana ianya cinta yang hadir tidak seiring dengan tanggungjawab. Cinta tanpa tanggungjawab.

Oh, patutlah memanjang terasa indah. Cinta tanpa tanggungjawab.

untuk Amirah Fatin

Salam'alaik. Beberapa hari saya menyepi. Membawa diri, sedikit baju dan perut yang kempunan nak makan yang sedap-sedap ke Batang Kali (kurang sejam perjalnan dari Tanjung Malim). Ziarah Makjang dan Kak Hanim sekeluarga. Alhamdulillah. Puas rasanya dapat makan yang best-best.

Entri ini untuk adik saya yang manja yang manis, Amirah Fatin. Ini orangnya... Adik kedua yang muda 3tahun dari saya. Masa kecil, Mira ni cengeng orangnya. Sikit-sikit nak nangis. Manja. Anak mama. ya, itu pasti, anak mama.
Entah mengapa, masa kecil saya tak begitu sukakan Mira. Rimas. Dia suka kacau saya. Suka usik barang-barang saya. Ketika masih menetap di Telok Bahang, kerap jugalah saya kejar dia satu rumah. Biasanya dia akan lari berselindung di belakang Angah. Angah lah dewa Otromen Penyelamat yang akan melindungi adik-adik daripada dicubit dan dibuli saya. Tapi Mama cakap, lepas saya masuk asrama semasa tingkatan satu, Angah serta merta jadi tukang buli adik, pengganti saya.

Dalam banyak-banyak adegan kejar-mengejar yang saya paling tak boleh lupa, akibat kerap sangat dibuli saya, Mira penah mengejar saya sambil memegang garfu. Kelam kabutlah saya lari pi mai pi mai keliling rumah. Sambil mengejar saya, Mira menjerit,

"Adik nak bunuh Tata! Adik nak bunuh Tata!"
(Mira masih membahasakan dirinya sebagai adik, walaupun dia sudah mempunyai dua adik ketika itu)

haha. tak senonoh betul masing-masing. mujur saya sempat lari, kalau tidak jadi Kassim Selamat lah saya dicucuk garfu.

Setelah masing-masing meningkat remaja, barulah saya boleh jadi kamcing dengan Mira. Itupun dia lebih rapat dengan Angah, memandangkan mereka berdua menuntut di sekolah yang sama.
Gambar di atas, Mira bersama sepupu kami, Fathunnizat, dan anak menakan, Wafi Hamiz Hakim (anak Kak Hanim). Mereka berdua ni, sibuk nak kawen sepupu. haha. Entahkan jadi, entahkan tidak.

Buat Amirah Fatin, SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN KE 17.. maaf tak sempat nak buat entri pada 25 Oktober lepas (sebenarnya lupa).

Selamat Maju Jaya dalam SPM 2010.

Tuesday, November 02, 2010

cokodok ada kodok?

Jam 12.20 tengah malam
Situasi : Tiga gadis sedang makan satu paket megi goreng yang dikongsi bertiga, sambil berbual.

Gadis A : Esok pagi nak breakfast apa ek. Aku ada buah. Esok pagi nak buat coq (cucur) pisang lah. Nak kena guna tepung apa ek?

Gadis M : Nak goreng ka? Guna tepung beras campur tepung gandum. Rangup.

Gadis F : oh, nak buat cokodok ek?

Gadis A : eh tak lah. bukan nak buat cokodok. aku tak guna kodok pun. nak buat coq pisang lah.

Gadis F : sama lah tu, cokodok dengan cucur pisang!

Gadis A : dak aih, tak sama. aku tak bubuh kodok pun! (masih berkeras)

(Habis tu, cucur badak ada badak ka?)

Gadis F : cokodok la tu!

Gadis A : tak lah. coq pisang tu kan pisang goreng. aku nak goreng pisang salut tepung je lah.

Gadis M : weh! hang yang salah. coq pisang dengan pisang goreng tu tak sama lah!

Gadis A : eh, yaka? ingatkan sama.