Tuesday, November 25, 2008

pra debat

Pengalaman saya menyertai pasukan pendebat Universiti Pendidikan Sultan Idris memang merupakan antara perkara paling menarik yang telah saya lalui setakat ini. Sebagai pendebat??
owhh, tentu sekali bukan. Saya masih berada di tahap teruk untuk menjadi seorang pendebat universiti. Saya masih bersemangat untuk berusaha dan belajar untuk menguasai seni berdebat. Bak kata abg Hairi, debat adalah seni yang pelbagai. Ya, sungguh. Saya akui. Seni yang pelbagai. Seni kehidupan. Saya mendapat peluang mengikuti rombongan debat UPSI ketika Pertandingan Debat Kepenggunaan (FOMCA) yang berlangsung di MMU Melaka. Cinta pertama saya pada pertandingan debat. Ohh, sungguh saya jatuh cinta pada dunia debat. Pertama kali diberi peluang merasai suasana pertandingan sebenar memang mengujakan saya.
Pengalaman kedua saya apabila sekali lagi diberi peluang mengikuti skuad debat UPSI ke Pertandingan Debat Diraja AntaraUniversiti yang berlangsung di UIAM Gombak. Kali ini saya pergi bukan dengan otak kosong. Sebagai pengiring sekalipun, senior-senior tidak membiarkan kami (pengiring : Saya, kak Nad, Aini, Abu dan abg Kadir) pergi dengan dada kosong. Kami dikerahkan sama-sama membantu pendebat-pendebat mencari bahan-bahan dan fakta-fakta yang akan digunakan semasa pertandingan nanti.
Owhh, saya sangat takut ketika itu. Adakah bahan-bahan yang kami cari bakal membantu pasukan debat UPSI yang bertanding? Adakah bahan-bahan yang kami cari akan berguna? huhuhu...

Terima kasih pada teman-teman Kelab Debat Bahasa Melayu UPSI.. Kalian telah memberikan saya pengalaman yang berharga pada saya. Pengalaman yang tidak dapat saya kutip di dewan-dewan kuliah mahupun di dalam makmal. Pengalaman yang sedikit sebanyak telah mengajar saya erti tolak ansur, erti pengorbanan, erti persahabatan, erti tolong-menolong...ERTI KEHIDUPAN..
pada Kak Bieb, Kak Matun, Kak Nadiah, Abg Faiz, Kak Ami, Abg Hairi, Abg Kamarudin, Suhaimi, Kak Sheera, Abg Baehaqi, Abg Radzhi, Hafiz.. Kak Nad, Abg Kadir, Aini, Abu Handhalah...Syukran Jazilan...Jazakallahu Khairan Kathiran!!

3 komen tak puas hati:

Pjoyz Zul said...

Pendebat upsi memang baik dan peramah. Yang senior la. Junior x kenal sangat. Ngeh2.....

ain fathihah fhm said...

hehe..dah nama pun junior..
nanti2 kenal la..xda nama pun..
xmacam kak bieb, kak matun, kak nadiah n lain2..

Anonymous said...

ain blh jd pndebat yg hebat..insyaALLAH..yakin,rajin,usaha,doa dan tawakal!chaiyok2!