mereka yang tegar

Saturday, April 21, 2007

allah sayang kita

Betapa sayangnya Allah pada kita sehingga di dalam al-Quran diselitkan dengan motivasi supaya hamba-hambaNya ini tabah dalam menghadapi segala dugaan sebelum menuju ke perhentian abadi...

Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kenapa AKU TAK DAPAT APA yang AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

Kenapa UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

rasa FRUST?
"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT daripada SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 12

Monday, April 09, 2007

...:::sahabat seperjuanganku, SAYANG KAMU SEMUA:::...

cehhh, tajuk post yg teramat2 skema.gembira benar aku hari ni, setelah meninggalkan alam persekolahan 4bulan lalu,baru td aku berpeluang bertemu kwn2 rapat aku.wlaupun ada sorang yg takda(amal kena keja, sibok je la manager metrojaya tuh,time aku nk kuar ngan amal,baru la dia sibok2 suh amal keja full)

che pah plak baru balik dari labuan, baru ni je la td dpt jumpa dia.pejah susah skit nk dpt permission nk kuar.huhuhu...nad plak, mmg bila2 masa je aku bleh jumpa dia.

kami 4 org p sek dlu, che pah nk bagi barang kat cikgu kesayangan dia(kan dia baru balik dr Labuan, aku pun beriya2la igtkan dia nk bg barang2 dr Sabah, cam ikan terubuk masin ke, tikar Sarawak ke, barang2 kraf ke, rupanya dia nk bg biskut Tiger setin ngan buah epal!) hehehe..

segan gak nk jejak kaki ke sekolah td.alahai,byknyer perubahan pada Almashoor tercinta.Tahniah pada puan pengetua, Ustazah Zainab...kami jumpa ckgu Fieza(kimia), ckgu zaharah(biologi), ckgu rosmaizar(fizik), cikgu harlina(english), ckgu faridah(addmath), ckgu hani(sejarah), ustaz adnan(sunnah) & guru paling popular AIGS, ckgu Nasar..
dan paling penting, aku begitu rindu akan nasihat2 dan amanat2 daripada guru2 tersayang aku nih.akan ku titip satu persatu pesanan tak jemu2 dr depa, buat pedoman aku menempuh alam baru.
Pejah plak, dpt duit dr pihak sek, dia antara pelajar cemerlang sek tahun nih...huhuhu, maka aku dgn tak segan silu membodek Pejah utk belanja makan.dan dgn tidak disangka2, Pejah ckp, ''ha, jom..kita p lunch kat pizza hut''
ahaks...tp sebelum tuh, kena p jumpa jiddah(nenek) Che Pah dlu, nk mintak kebenaran bawak cucunya p kuar makan...
hek3, dgn bersemangat kami pun p pizza hut yg terdekat...dekat je..
ni la muka kwn aku sebelum order sampai.


hak3, akan kukenang wajah kanak2 ribena ini sampai bila2..


ceria gila ahh!
ni plak masa ngah tggu bas !
lepas mkn, aku ajak depa p tgk wayang.alamak, lupa plak kwn aku sorg ni(Pejah) takleh p masuk panggung..
erm, takpa la kan. Nad ajak p main boling? BOLING? hahaha, depa suma pakai baju kurung..
arrghh, belasah je la..

mmg lawak gler ah tgk kwn2 aku men boling pakai baju kurung...

erm..aku plak, baru nk belajar baca novel..NOVEL? ah ha...novel..erm, sj nk cuba2 baca..td beli novel Habiburrahman, Ayat2 Cinta..
bila la nk habis baca ehh..(thx buat seseorang yg secara tak sedar, dia dah bagi galakan kat aku utk menghabiskan novel tuh)
nt bila2 aku ada masa, aku bagi sinopsis novel tuh yerk!

Thursday, April 05, 2007

hidup ini indah bila segalanya kerana Allah


With the name of Allah,The Most Merciful....

Assalamualaikum...sahabat2 aku skalian...apa khabar iman hari ni???
kali ni aku nk berkongsi dgn antum suma ttg hidup..
banyak perihal hidup kita ungkapkan dlm kata-kata.....sebenarnya hidup ni perlukan apa erkk..??

aku selalu mendengar mereka berkata,berkata ttg harta,pangkat,wanita.....sgalanya lucu bila diperkatakan....tapi.....itulah yg diperkatakan...pelik...tapi itulah kebenarannya....jelik...tapi itulah yg dilakukan oleh manusia....alahai~

Aku slalu gak dengar...ramai penghuni dunia yg bergelar manusia ni melaungkan...

" dlm hidup sgala-galanya memerlukan wang.." so,bertebaranlah mereka menyingkap isi alam utk meneruskan khidupan krn hidup mereka harus dipenuhi dgn wang...hingga yg halal dibayangi sgala yg terlarang...yg terlarang dibaluti kekejian....

ermm......bila kita tgk sekeliling kita...mcm2 manusia ada...ada yg berkata " apalah erti hidup tanpa darjat dan pangkat.."
sbb...bagi mereka..hidup akan terasa lebih hebat perkasa dgn pangkat dan darjat yg dimiliki..dgn darjat dan pangkat yg ada...nafsu,emosi,tangan akan bergabung utk menunding membentak mmberi arahan...Lantaran,mereka yg berdarjat itu smakin meninggi,maka tertindaslah kaki dan tangan yg menjunjungi dan mengagungkan manusia spt itu....lalu...jatuh,tersungkur,tersembam.....

Jadi,apa gunanya hidup lagi? kalo hidup ni tiada pangkat...tiada darjat??....baik mati jaa...adeehh...tu jawapan bg org yg ketandusan iman...kehausan ilmu....
teringat ana pd sabda junjungan besar Rasulullah..

" tidak beriman seseorang sehingga hawanya (hawa nafsu) mengikut apa yg aku bawa dengannya (Al-Quran n As-Sunnah)..."
Bagi org yg hatinya sentiasa hidup...dgn tenang,dia menjwab....

" sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanya kerana Allah.."

...dan dia akan sentiasa ingat bhw stp derap khidupnnya hanyalah utk Allah....

wanita....wanita.....wanita.....ada yg berkata wanita adalah pelengkap hidup..huhu~
tapi,suara hati memekik berkata..

" hidup harus dilengkapi wanita-wanita slagi muda remaja.."

..huh..dahsyat btul kuasa penarik yg ada pd manusia yg bergelar wanita...krn wanita...si lelaki mungkin akan berjaya mencapai kcemerlangan dlm hidup...dan krn wanita gak la hidup si lelaki akan hancuss musnah...
Rasulullah pernah bersabda..
"Aku risau dua perkara iaitu hawa (wanita) dan angan-angan.."

Dalam benak tiada yg terlintas melainkn nafsu nafsi pd wanita...maka ghairahlah mereka mencari cinta,kasih,rindu,dan sayang...huhu~...hingga ada yg terbuai mimpi-mimpi indah lalu membelakangi tembok larangan yg telah dicipta olehNya demi wanita idaman....mmg fitrah la perasaan cinta wujud dlm diri stp insani....ttp sbg mausia yg telah dibekalkan oleh Allah aqal dan iman...kita suma mampu mengawal nafsu tersebut yg tak putus-putus menyuruh kita ingkar kpd perintah Al-Khaliq...

Hidup utk makan....Makan utk hidup...mana satu erkk..??

...Ada yg berkata makan itu utk hidup tapi sebaliknya ada gak yg berkata hidup adalah utk makan dan makan selagi terdaya...Maka lahaplah golongan itu mnikmati kelazatan dunia dan membelakangkan mereka yg terkais-kais,mencari sesuap nasi..." itu rezeki mereka.."..kononnya...

Ramai yg berkata itu...ini...begitu dan begini....napa erk..??
inilah hakikat hidup dlm stp kata-kata yg terucap tersusun rapi dlm bait-bait ayat buat renungan bersama...Hidup ni cukup indah bila sgala tujuan utama dan matlamat akhir,kita sandarkan pd Pencipta Teragung....

....aku berkata,hidup perlukan suma nya..

biarlah sederhana,biarlah biasa..asal selesa....
bagi aku,mungkin juga bg antum suma...hidup perlukan hati yg diisi dgn iman...

...Dengannya...kita suma bisa berkata...

" HIDUP UNTUK ALLAH "

...:::ApA yg AdA dgn nAmA:::....


menyingkap tirai kehidupan,
merasakan hari2 indah berlalu..
betapa aku yg kerdil di dunia fana ini..

[woit ain, hg duk buat jiwang apa?boleh blah la dgn jiwang ferum oksida(II) hg tuh]

ahaks,tak jadi nk berpuitis plak...
hari ni apa ek?
terpikir nk cakap psl nama plak..NAMA?huhuhu, npa nk ckp psl nama?sj jerk...

sejak aku guna nick ' rAsA SayAnG ' nih, ntah berapa ramai manusia yg tnya aku(xda la ramai sgt, sj nk meng'hiperbola'kan ayat)

"kenapa guna nama ' rAsA SayAnG ' ? "

huh?apa aku nk jwb nih...mcm takda soalan lain yg nak ditanya..tnya psl nick aku jgak...tnya la dah makan ke belum ke, dah mandi ke, dah kwen ke, dah berapa anak ke..ahaks...

kenapa eh aku guna nick ' rAsA SayAnG ' ?

rasa sayang hey
rasa sayang, sayang hey
hey lihat nona jauh
rasa sayang, sayang hey


[sila nyanyi sambil bertepuk2 tgn, ala kanak2 ribena yerk]

atau,

kat penang ada hotel nama Rasa Sayang Beach Resort?

eh eh eh, tak pasal2 aku nk amik nama hotel...

ringkasnya, aku guna nick ' rAsA SayAnG ' sbb takda sbb (cissss)
sj jerk, nk bagi org rasa sayang kat aku [eleh ain perasan la tuh]

serasi ja aku dgn nick nih..
cambest!

dlu zaman muda2 ( sepatutnya sebut zaman kanak2, masa tu aku form1 @ form2),
aku guna nama ''ugly duckling"
hah? anak itek yg hodoh???hei ain, takda nama lain ke nk guna...
aku pun tak ingat sbb apa, kwn2 sekelas pgl aku itek dlu...
cis, muka kiut miut mcm aku nih, depa pgl itek !

masa form3, nama tu hilang skit demi skit...

pastu, masa form4...aku guna nama srikandiputri plak.
ceh, mcm nama org dlu2 plak.
harapan dlm nick tu, moga aku jd mujahidah islam
berjuang demi agamanya.
[sampai skrg aku guna lg nama srikandiputri]

pastu, baru la timbul idea nk guna nick ' rAsA SayAnG '

p/s: sila nyanyi lg sekali yah.

......................................................................................

apa yg ada pada nama?

huh, mcm2 ada [tiru pakcik astro plak]

Rasulullah pesan, kita kena bg nama yg baik pada anak.
sbb apa?
sbb nama yg baik itu merupakan doa pada seseorang tu jgak.

nama aku?
hee..
Nurul Ain Fathihah bt Mohd Roshidan
best kan nama aku..[ain perasan lg]

nurul=cahaya, ain=mata, fathihah=pembukaan/yg membuka...
cahaya mata=anak, pembukaan= pertama..
yah!!
aku anak sulung...

hehehe...
boleh kata aku dgn bangganya gtau nama aku kat org, berserta yg tersirat sekali.

nama adik2 aku plak,

Mohd Afnan Fathurrahman
Nurul Amirah Fatin
Nurul Adeebah Fauzana
Nurul Atiqah Farhani
Nurul A'dilah Farihah
Muhammad A'dnin Firdaus
(ramainya rakyat!)


dan nama juga memainkan peranan dlm diri seseorang. contohnya, jika namanya bermaksud "yang terpuji budi pekertiku", mesti la tuan empunya nama akan berusaha utk menjadikan sifat2 dirinya sepadan, sedondon sekaligus secocok dgn nama sendiri.


iklan dr penaja : kpd tuan punya nama yg aku menggunakan namanya sebagai contoh seperti di atas, mohon dihalalkan penggunaannya.


bercakap soal nama,
mcm2 kisah yg boleh kita tgk dari nama2 manusia nih...

ada saudara jauh aku di Kedah(aku panggil MakLong Saadiah),
namanya yg tertulis di IC ada Sat Taruk

hah?sat taruk??
hehehe, mcm nih, dlu2 kan..bila anak lahir, kena p gtau kat balai polis...dan ada pegawai polis yg akan catit nama anak yg baru lahir tuh...

lebih kurang mcm ni ar dialognya

ayah : encik, bini sy dah bersalin, anak pmpuan
polis : tahniah2...hah, nak letak nama apa kat anak tuh?
ayah : nama apa ya? sat nak taruk

[taruk= letak..loghat kedah maa]

maka, incik polis itu terus menulis di buku pendaftaran,
Sat Taruk...

lagi pula, ada org kampung tu jgak, namanya bila disebut, Ahmad Nor tp bila ditulis, ejanya begini: Ah Mad Nor...
teka kenapa dieja jarak?
ha, polis yg tulis namanya dlu, org cina...sebab tu eja jarak cmtuh..

hahaha...

tu kisah di Kedah.

kisah di Johor plak,

masa mama aku muda2 dlu, (ni baba yg cerita)
ada mamat sekampung ngn mama aku, duk ngorat2 dia...[mama tak layan pun kot]
Nama dia Kutip..aku tak ingat bin apa...

sampai sekarang, baba aku masih mengusik

"kalau mama hgpa nk kat Kutip tuh, mesti nama hgpa suma mcm ni,
Pungut bte Kutip .. atau Angkut bin Kutip... hahaha"
[ni suma gurauan semata2, kami tak berniat nk perli nama org tuh, cuma nk menceriakan suasana rumah]

dan kami semua akan ketawa serentak.

hal sepupu aku plak, namanya Mohd Fairus bin Susah.
susah?isk isk isk...

org dlu2 nih, kat mana anak dia lahir, ikut dan(sempat) ja nk letak nama...

klu bini dia terberanak kat tepi pokok tebu, pasti nama anak dia Tebu...


.....................................................................................
tips letak nama anak

1.letak nama yg ringkas, mudah disebut dan tak terlalu berpuitis...cntohnya, jgn la letak nama anak Puteri Semangkuk Sireh Sepinggan Kapur Bayu diPuput ..huhu..penat nk menyebut..

2.jgn letak nama anak terlalu panjang,
cntohnya Tengku Siti Nor Aisyah Batrisyah Alya Mayangsari Delima Sukma..huh?sian kat bakal suami anak tu nt, dah la gabra nk akad nikah, pastu nk menyebut nama bakal isteri dia plak...

3.jgn letak nama anak mengikut tempat2 bersejarah ibu bapanya..
katakan mak bapanya dlu ada tempat2 kenangan, tp tak perlu la letak nama anak ikut tempat kenangan depa..
cntohnya, Nur MidValley...Siti Prangin Mall atau Mohd Queensbay amat2lah tidak digalakkan.

4.jgn letak nama anak berdasarkan singkatan. cntohnya Akucomdai disingkatkan dr 'anak aku comel dan pandai'..sian anak tu nk explainkan maksud nama dia bila dah besar nt...

.......................................................................................

Tuesday, April 03, 2007

hAppY biRthdAy to mE ! ! !

(suka tgk pic ni, sahabat friendster buat...ucapan dia pun best)

happy birthday to me,

happy birthday to me,

happy birthday,

happy birthday...

HAPPY BIRTHDAY TO ME!



ahaks, nyanyi utk diri sniri.


wah, hari ni 3hb April 2007, aku genap 17tahun.

apa yg ada pada angka kan, cuma nombor semata2 (ye ke?)


soalan yg byk ditanya pd ulangtahun kelahiran aku ke-17 ni(ramai menyangka 18)


''apa rasa bila dah meningkat umur nih?"


ha, bleh rasa pa2 ke?aku rasa sama ja..mcm semalam jgak..


ada yg pesan, jadi lebih matang..huh?kematangan itu boleh nk 'jadi2' (taktahu nk guna istilah apa) ke?bagi aku, kematangan tu lahir secara semulajadi..

tak perlu pura2 menjadi seorang yg matang...JADILAH DIRI SENDIRI...

wah, maknanya aku boleh bermanja2 dgn family selama2nya..


heh, dlu aku pernah soalkan pada mama..


''mama rasa mcm mana ada dua org anak2 dara & sorg anak bujang dah?''

(aku,adik laki aku& adik pmpuan dah sekolah menengah..kira dah besar skit la kan, dah boleh urus diri sniri)


tersentak aku dgr jawapan mama


''huh, tak rasa apa pun..walau kamu ngn adik2 dah berkeluarga & dah ada anak sniri, mama tetap pandang hangpa suma mcm anak2 mama yg kecik2 tuh..takda apa berubah pun''


erm...kenapa ek?mama kata, aku belum ada anak, belum jadi ibu...so, mmg aku takkan paham apa yg dia rasa...huhuhu...

wah, excited pulak bila dgr mama ckp mcm tu

(tambah2 bila aku dgr pengalaman melahirkan anak dr mama @ makcik2 aku @ cikgu2 pmpuan masa sekolah dlu)


eh, apa la yg aku melalut nih...tp suka hati la kan, ni blog aku,

suka hati aku la nk syok sniri ke, nk perasan ke..nk apa ke..


......................................................................


bila nk kawin?


uik?wah, gatalnya ain..umur baru 17 dah ckp psl kwen...

hahaha, biar la..


bila aku nk kwen ek? erm...lambat lg kot..

byk lagi yg aku kena lalui..

(eleh, mama aku dlu kwen muda jgak, npa aku takleh plak)

isk isk isk, tu zaman mama..mana sama dgn zaman aku kan, kan...


apa ek yg nk kena buat, baru bleh kwen (n_n)

erm, belajar bg habis, keja dlu..agak2 la kumpul duit, bg baba ngn mama rasa duit aku dlu..

heh, belajar?klu belajar tinggi2, cntohnya amik pHD ke, baru nk kwen, alamat jd andalusia(anak dara lanjut usia,kui3) la aku nt...


baba kata org pmpuan takleh kwen lewat sgt, nanti tak subur! wakakaka..

maka dgn selambanya aku tnya dia(masa tu aku form3@ form4 kot),

bila aku boleh kwen!(hehe, gatal dah anak dara dia nih)


"erm, agak2 la..klu anak pmpuan, baba lepas nk kwen dlm umur 22..anak laki, umur 25..."


wah , awal jgak tuh...

mulut aku ringan je bertanya lg..


"nanti baba aturkan kami kwen ke, baba nk kami cari sniri?"

(kami tu merujuk pada aku dan adik2)


"huh, cari sniri la...nt klu baba ngn mama carikan, tak perkenan plak..tp klu nk baba carikan, boleh aja''


sonoknya dpt parent sporting...boleh la aku nk gatal2 tnya pasal nih...


....................................................................


ucapan selamat hari lahir...


mlm 3/4, pkul 10lebih aku dah masuk tido...ngantuk maa...igt kan nk tido awal...

dlm pkul 12 lebih skit je, aku terjaga...huh, ada org call...

alamak, lupa nk silentkan hp(mg kebiasaan aku silent hp sblm tido)


& ada la jgak skit sms wish birthday kat aku...

dan yg agak malas aku nk kira ada berapa, testi2 yg wish kat aku..

tima kasih yer semua yg ucap kat aku tuh...muahhh


40% ucapkan ''selamat hari lahir ke18''

wawawa...


naik pangkat aku nih...


hehehe...


aku dah taktau nk merepek apa lg..

ok la ek,


salam kasih,

nurul ain fathihah